zaterdag 23 januari 2010

klas 1 van het Ichthus met een laptop naar school!

Gisteravond Open Huis gehad. Glinsterende kinderogen gezien in het lokaal Mediawijsheid. "Wat gaaf, gaan we echt op een laptop werken?" Dan twee meiden die gearmd het lokaal binnen komen. Het gesprek tussen hen gaat over het Almere College in vergelijking met het Ichthus College. Ze staan stil bij de laptops: "nu weet ik het zeker, ik ga naar deze school!" "Meent u dat, worden we ook lid van de Bieb?"
Leerlingen uit IJsslmuiden laten trots aan nieuwe leerlingen zien wat zij met hun vakken in de ELO doen: het leren van de Franse en Engelse uitspraak, vulkanisme bij aardrijkskunde, etc. Ze zijn trots op hun school!
Leerlingen hoef je niet te overtuigen van de meerwaarde voor het onderwijs. Ze knikken instemmend bij het digibord, Kennisnet en Youtube.

Ouders van de ouderraad staan vierkant achter de uitbreiding van de laptops van IJsselmuiden naar Kampen. "Fijn dat leerlingen van IJsselmuiden straks hun laptop mee kunnen nemen naar de bovenbouw!" "Natuurlijk kunnen jullie Kampen niet achter laten lopen bij deze ontwikkeling, het past in de tijdgeest".
De ouderraad heeft een thema avond "Mediawijs en veilig internetten" georganiseerd voor 10 februari a.s. voor alle ouders van groep 8 en al onze eigen ouders. De inleiding van de avond wordt door Ivo Wouters van MijnKindOnline gehouden. Hij laat zien wat de Kamperjeugd op het internet doet. Daarna kunnen de ouders kiezen uit 4 workshops, waarvan ze er 3 kunnen volgen: Gameverslaving (verzorgd door TACTUS), Cyberpesten (Ivo Wouters), Biebsearch (onze Annemarie van Essen) en in debat met de school over de opvoedende taak.

De club waar de ontwikkeling het lastigst voor is, is de club van docenten. "Waarom niet nog een jaar wachten?" "Waarom niet alleen in IJsselmuiden?" Maar ook:"Fijn ik zie veel mogelijkheden voor mijn vak!"
We hebben nog een half jaar voor de leerlingen binnenkomen. Een half jaar om in de ELO de zaken voor de leerlingen goed klaar te zetten.
Voor mij de taak om duidelijk te maken wat ik verwacht van de docent en daar op te sturen. Een uitdagende klus, waar ik veel zin in heb!

1 opmerking:

  1. Wat leuk om je enthousiaste verhaal te horen.
    Fijn dat Ivo komt. Hij weet altijd een heel inspirerend en boeiend verhaal te brengen. Dat moet zeker goedkomen. (en zelf vind ik het leuk om hem ook weer even de hand te kunnen schudden)

    Het laptoponderwijs is absoluut actueel. Er komt binnenkort (alhoewel: maart) een uitgave van kennisnet over laptops in het onderwijs. Natuurlijk vooral vanuit de faciliterend rol bekeken, maar zeker niet minder interessant. Ik heb er vorige week een goed verhaal over meegekregen op de saMBO~ICT conferentie.

    Zal ik je binnenkort bijpraten? Misschien kunnen we eens gaan onderzoeken waar we jullie eventueel bij kunnen ondersteunen. Ik denk dat Marcel je ook goed op weg kan helpen met wat extra denkrichtingen.

    BeantwoordenVerwijderen